ed

Friday, September 19, 2014

Har blitt en av de mest populære gatene i Oslo Torggt

De siste årene er gaten blitt bygd om, nye gatelys er installert og en rik flora av utesteder og restauranter har dukket opp. Og flere er på vei.

- Vi etablerte oss her fordi vi hadde tro på gaten, sier Patrick Jensen (35), som sammen med tre andre eier burgersuksessen Munchies. Han har tidligere vært involvert i utestedet Turkish delight, som nå er blitt pølse- og utestedet Torggata Kennelklubb.

orggata har nylagt brostein, kombinert sykkel- og gågate etter nederlandsk modell og nesten ingen biler. Flere restauranter og utesteder har åpnet de siste årene. Noen har vært der lenger.
Torggata, fra Youngstorget og frem til Hausmanns gate, er blitt mer enn en gate man haster gjennom eller unngår. Det er blitt en gate som er verdt å besøke.

Utestedet Crowbar, også kjent som «Kråka», åpnet dørene i desember 2011.
- Det var ikke slik at folk kom med en gang, det tok litt tid. Men den gang var ikke Torggata et sted man ville dra ut, sier Brendon Arneill (26), daglig leder i Crowbar. Det er tidlig tirsdag kveld, men allerede god stemning i lokalene.
Utestedet har svært mange ølsorter å velge mellom, brygger sitt eget og har en luke i andre etasje som serverer en moderne variant av kebab - og helstekt pattegris.
Arneill peker på gatelysene som nettopp er blitt bedre. De kan ha bidratt til at man får færre tilbud om å kjøpe narkotika i gaten enn tidligere, mener han.

Pizza, pølse og burger

Crowbar og Munchies etablerte seg her fordi de hadde tro på gaten. Trafikken mellom Grünerløkka og Youngstorget gjør det helt naturlig at utestedene og restaurantene dukker opp.

- Det er mange som forsøker å etablere seg. Men man må ha et tydelig konsept som skiller seg ut, mener Arneill.
- For noen år siden var ikke mye av potensialet i denne gaten tatt i bruk. Det er en naturlig binding mellom Youngstorget og Grünerløkka. Det var et tomrom vi ønsket å skape noe i, sier Jensen i Munchies.
Nylig åpnet Jensen og de andre pizzastedet «Capish?», og de er nå tungt inne med pølse, pizza og hamburger i gaten. Tomrommet er i ferd med å bli fylt opp.
- Utviklingen er absolutt positiv. Det er viktig at gode aktører kommer inn nå. Jeg tror Torggata er en betydningsfull gate i Oslo om ti år.

Peru i vinden

Flere nye steder er på vei. Sist ut blir peruansk mat og disco og en ny cocktailbar.
- I midten av november åpner vi Piscoteket i de gamle lokalene til Luna Park. Det blir en peruansk restaurant med egen piscobar og klubb. Altså like mye restaurant som et sosialt samlingssted. Det blir fokus på ceviche og pisco, det latinamerikanske brennevinet som er best fra Peru, sier Gaute Drevdal, en av personene bak Piscoteket.

- Vi er så heldige å ha fått inn en ung, peruansk kokkestjerne, Jaime Pesaque, som i dag driver restauranter i Lima, Hongkong og New York. Tanken er å bli en del av den peruanske matrevolusjonen som skjer akkurat nå. Det blir spennende å se hva Jaime klarer å få til med norsk fisk, fortsetter han.

- Vi er veldig entusiastiske og ydmyke over å skulle åpne opp et spisested mellom så bra steder som Lokk og Arakataka. Hvis man ikke får bord på Lokk, skal vi være et fullverdig alternativ.
- Jeg tror at det offentlige ennå ikke har skjønt kraften i små nattklubber og barer. Bare se på Turkish Delight som har vært drivkraften til at folk har fått øynene opp for gaten. Den har betydd det samme som Fru Hagen, som i sin tid satte i gang maskinene på Løkka. Området er jo også i nærheten av Youngstorget og Løkka, med mange små, fine sidegater. Det er spennende å være med på, forteller Drevdal.

Ikke helt ferdig allikevel

For noen uker etter at gaten offisielt ble gjenåpnet og gravearbeidene avsluttet, er rundt 200 kvadratmeter i ferd med å graves opp igjen. Årsaken er en forsinket leveranse av brostein.
- Entreprenøren manglet riktig type smågatestein på grunn av en feillevering. Dette ble oppdaget så sent at åpningen ikke kunne utsettes, skriver pressekontakt Odd Bratteberg i Bymiljøetaten i en e-post til Osloby.
For å rekke å bli ferdig i tide til åpningen ble en strekning på rundt 40 meter asfaltert. Det er denne som nå graves opp igjen. Kommunen trenger imidlertid ikke å betale.
- Kostnadene blir dekket av entreprenøren og asfalten går til gjenbruk, skriver Bratteberg.

No comments:

Post a Comment