ed

Wednesday, October 19, 2016

April 2017 GTR er en av de fineste bilene i verden

Vi er på lansering av den siste utgaven av den legendariske sportsbilen Nissan GT-R. Og den gjør inntrykk!

Det er sannelig ikke alle som synes det er særlig hyggelig å tenke på at det går mot vinter. Sommeren har gitt tapt for kulde, gule blader, snø (!), og timene med dagslys reduseres for hver dag. Slikt kan gå utover humøret.
Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen har vært såpass høstdeprimert, at vi valgte å sende han på en liten tur for å hente fram litt ny livsglede.
Turen går riktignok ikke til varmere strøk, denne gangen. I dag tidlig satte han seg nemlig på flyet til Stockholm. Det som bør kunne lyse opp tilværelsen er bilen han skal teste.
Vi snakker nemlig om siste utgave av den ikoniske sportsbilen, Nissan GT-R.
315 km/t
GT-R kom i ny utgaven så sent som i fjor, men Nissan mener tydeligvis at det var på høy tid å revitalisere den allerede. Så nå er den her, med sin tunede 3,8-liters motor, som plutselig er blitt god for svimlende 570 hk. Det gjør at den fikser 0-100 km/t på et blunk – nærmere bestemt 2,8 sekunder. Toppfarten skal være 315 km/t. Vi snakker superbilytelser. Sånt pleier å gjøre noe med humøret til bilglade vestlendinger, selv de som har vært litt humørsyke en stund.
Vi tar en telefon, for å høre hvordan det står til med Broom-Vegard på tur.

– Ring, ring …

– Hallo, Knut! Du, jeg må bare si med en gang at jeg er veldig glad for at det var jeg som fikk dra på denne turen. For om jeg har vært litt under pari den siste tiden, så lover jeg at jeg skal være blid som en sol når jeg kommer hjem igjen nå.
– Såpass, ja. Jeg hører jo allerede at humøret er noe helt annet enn før turen. Du har fått kjørt litt allerede, skjønner jeg.
– Ja, det skal jeg love deg. Vi har svidd av over halve tanken på bilen – i løpet av halvannen time. Her går det unna!


Dreper isbjørner

– Ja, forbruket er vel det minst interessant, denne gangen?
– Det er helt riktig. Du vet at Nissan Leaf har et display som viser hvor miljøvennlig du er, ved å vise antall trær du redder? Denne bilen burde ha tilsvarende, med antall isbjørner som mister et sted å bo for hver gang du bruker launch control. For denne bilen er virkelig på den heeeeelt andre enden av miljøskalaen. Så langt i dag har forbruket ligget på rundt 1,7 l/mil. Og jeg tviler på at det blir nevneverdig bedring når vi runder av i ettermiddag.

Stiv pris – men...

– Hva blir prisen på denne doningen i Norge, forresten?


– Du, jeg håper du sitter- hvis ikke, så gjør det nå. Jeg har fått vite at denne kommer på rundt 2 millioner kroner. Ja, du hørte riktig! En Nissan til et par millioner. Men så kjører den fra flere biler som koster betydelig mer, også da.
– Akkurat, vi er nok mange som bare kan glemme denne på noen år, da...
– Joda, men det er alltid noen som har lyst og råd. De har imidlertid en utfordring til som må forseres. Bilen blir nemlig ikke tatt inn av importøren i Norge. Sånn i utgangspunktet. Jeg har imidlertid fått beskjed om at potensielle kunder kan kontakte Nissan, så skal de nok finne ut av det likevel.


– Du, jeg håper du sitter- hvis ikke, så gjør det nå. Jeg har fått vite at denne kommer på rundt 2 millioner kroner. Ja, du hørte riktig! En Nissan til et par millioner. Men så kjører den fra flere biler som koster betydelig mer, også da.
– Akkurat, vi er nok mange som bare kan glemme denne på noen år, da...
– Joda, men det er alltid noen som har lyst og råd. De har imidlertid en utfordring til som må forseres. Bilen blir nemlig ikke tatt inn av importøren i Norge. Sånn i utgangspunktet. Jeg har imidlertid fått beskjed om at potensielle kunder kan kontakte Nissan, så skal de nok finne ut av det likevel.

No comments:

Post a Comment